Bilar, försäkringar.......dubbelsuck

Vår bil är av en inte helt vanlig modell. Vi har nämligen en Rover. Den är förfärligt vacker, både i färg och form, och jag blev tokkär i den första gången jag såg den. Så typiskt kvinnligt tyckte B då, köpa bil efter färg och form, men vi har ju onekligen bilen, så det var inte bara jag som gillade den.

Nu är det bara ett litet problem med denna bil, eller litet och litet, det är rätt stort faktiskt. Närmsta märkesverkstad ligger typ 4-5 mil härifrån, och som bilar är byggda idag är det nästan bara märkesverkstäderna som kan laga respektive bilar. Det tar också en ofantlig tid att tag i reservdelar. Inte helt sällan måste dom beställas från utlandet vilket naturligtvis resulterar i att det tar ännu längre tid innan man får tillbaka bilen.
Hursomhelst, i helgen upptäckte vi att det fanns stora oljefläckar under bilen. B svåger tipsade om att det fanns en bilreperatör i närheten som kunde laga ALLA bilar. Sagt och gjort, B ringde honom och det var OK. Vi kunde komma ner med den som i morse. Jag åkte in till jobbet och B skulle köra ner den. Han gick ut och satte sig...... bilen startade inte.
Han ringde till bilreperatören, som sa att det fixade sig, han skulle komma hem till oss med en mackapär som startade bilen (så snäll var han) om vi kunde vara hemma tidig eftermiddag. Jag åkte hem och han kom och han fick bilen att starta och jag kunde köra ner den till hans verkstad. Han var även så snäll att han erbjöd sig att köra mig hem, men jag tyckte det var så fint väder så jag promenerade istället. Det var första sucken, nu till nästa.......

I höstas fick vi ett erbjudande från Falcks Euro Assist  om en bra assistansförsäkring. Efter en del dividerande här hemma, B tyckte det var onödigt, jag tyckte det var bra, betalade jag in pengarna och vi har försäkringen. När jag nu var på promenad hemåt från bilverstaden och gick där i det fina vädret och funderade, kom jag att tänka på denna försäkring, så när jag kom hem plockade jag fram pappren.
Blev inte helt klok på vad som gällde, så jag ringde upp. Så här är det. Om vi hade ringt och begärt bärgning drygt 1 km ner till verkstaden hade vi kunnat få ut en hyrbil i 3 dygn. Allt helt gratis på försäkringen. Eftersom vi nu var så duktiga och själv såg till att bilen kom ner, får vi inte ett dugg........ Suuuuck

Kommentarer
Postat av: annette grönvall

kära syster det är kanske dax att byta bil!!!ni har haft mycket klydd med den ,fast jag håller med dig de är jättefin.kanske dax att köpa en saab hahaha kram på dig

2009-02-18 @ 08:13:21
Postat av: Jonna

Visst blir man olycklig på sej själv när man är efterklok???

2009-02-18 @ 09:33:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0