Kalmar

I förra veckan var vi även uppe i Kalmar och hälsade på goda vänner som har en pytteliten söt stuga där i närheten.

På tomten fanns även en Friggebod och i den fick B och jag logera. Dom höll på att bygga en hel liten stuga till på tomten, så nästa år får vi nog logera där. Eller hur Nadja?

När kvällen kom tände Conny den öppna spisen/grillen som dom också har. Vi satt där och drack lite vin och öl och hade allmänt trevligt :-)

Nästa dag tog vi en tur in till Kalmar. En härlig liten stad som jag inte besökt tidigare. Har varit där ett par gånger tidigare men aldrig promenerat där utan då har det bara varit färja eller senare bro till Öland som gällt. Har nog gjort ett misstag där för det var en riktigt fin stad med mycket gammalt bibehållet. Här är ett litet smakprov. Visst är det jättefint?

Vad vi inte visste var att där även är en marknad i Kalmar och den höll på för fullt när vi kom. Det har blivit en faslig massa marknader i år :-)
I vilket fall så var det helt knökat med folk och man fick köa för att få plats för att äta lunch. Till slut fick vi dock ett bord vid en restaurang vid ett av torgen.

Nu har vi bara en liten tur kvar på semestern och det är till den underbara staden Göteborg. Åker upp på fredag och stannar över helgen. Återkommer med rapport om den lilla turen.

Födelsedag

Nu är det ett tag sen jag var inne här igen, men det har varit lite svårt att få till inläggen under semestern tycker jag. Dagarna har bara trillat på och det har inte hänt så mycket, dock fyllde sonen år i förra veckan och det firade vi naturligtvis.

Vi har gjort som en liten tradition dom senaste åren att vi har gått ut och ätit tillsammans och vi går på samma ställe varje år.  A och R kom upp med lilla draken från Malmö och det var morbror mycket nöjd med. Han är nämligen lika galen i den där lilla tösen som vi andra :-)

Vi satt naturligtvis ute, men hade lite otur, för innan maten kom hade det börjat regna. Observera att liten är fullt upptagen med att läsa menyn :-)
Ställets specialitet är olika former av plankor och det åt vi. Mycket gott.

Till slut bestämde sig liten för hamburgare med pommes och glass till dessert :-)

Sjöbo marknad

Det blev ännu en tur till Sjöbo. B hade en buske till som ha ville ha, så i fredags körde ner så han fick grävt upp den. Mötte upp med drakmamman och lilla draken och vi tre gick en tur på Sjöbo marknad, som pågick för fullt. Dom stänger i princip av hela byn och sen är det bara en massa marknadsstånd och tivoli som gäller. Vädret var ju soligt och fint så var ju skönt. På kvällen skulle lilla drakens föräldrar ha en dejt med bio och middag, så liten fick följa med mormor och morfar hem. Vi hade förberett med poolen redan på torsdagen så det var lagom varmt när vi var tillbaka från Sjöbo.
Fick även besök av lilla Ninni och flickorna hade det mysigt i vattnet

Som den lilla prinsessa man är får man naturligtvis ha en "tron" även i bassängen :-)

Drakmormor med sin älskade lilla drake

Ninni är en riktig liten linslus och poserar mer än gärna. Tror dock att hon får träna på att få leendet en liten aning mer naturligt. Hennes mormor är dock full av beundran som ni kan se, precis som alla andra mormödrar :-)

På tal om poolen på dom tidigare inläggen så ser ni hur mycket vatten där är i den. På natten mellan fredag och lördag kom där ett sådant skyfall, så poolen blev totalt full med vatten. Det hällregnade i tre timmar och enligt tidningen hade det kommit 78 mm här. Tur att man bor på sand, så på morgonen syntes nästan inte ett dugg av vattnet.

Danmark

Vi har även hunnit med en tur till underbara Danmark, där B:s syster och svåger hyrt en stuga i Rågeleje, som ligger ett par mil norr om Helsingör. Vi stannade ett par dagar och hade det jättemysigt, även om vädret kunde varit lite gynnsammare. Tog massor av bilder, så jag tror jag visar i stället för att skriva en massa :-)

Här har vi den fina stugan, som var toppmodernt utrustad med allt från diskmaskin till satelit-TV

Man tror ju att Danmark är helt platt, men på denna kusten är där faktiskt lite höjdskillnader. Detta var en "stig" ner till havet :-)

Det blåste en hel del och mörka skyar visade sig på himlen och gav ett rätt så dramatiskt intryck med dessa höjdskillnader

När hyrtiden var slut kände vi oss inte helt klara med Danmark så vi tog in på detta lilla ställe

Det ovanstående är Strandhotellet i Tilsvide och när jag säger lilla så är det rummen jag syftar på. Har nog aldrig sett ett så litet hotellrum.

Här sitter B på vår säng i rummet som var så litet att det inte var tal om att få plats med några stolar. Ville man sitta, fick man sitta på sängen. Där fanns ungefär lika mycket plats på andra sidan sängen som var en 120 cm bred sak. Måste nog säga att vi alla fyra tyckte att det var en del år sen det räckte med en 120 cm säng (för 2 personer) för att tillfredställa vår nattsömn ;-)

Så här såg det ut på längden. Vi gissade att det var ca 7-8 kvadratmeter. Alltså inte stort, men fint.

Det var lite synd att det inte var strandväder för Tilsvide hade en jättefin strand.

Den här skylten satt på var och varannan lyktstolpe i byn, men det hade vi som sagt inga problem med :-)

Fördelen med att vädret inte är så där jättekanon, vi hade ju faktiskt inget regn, är att man i stället för att ligga på en strand och steka sig gör en del utflyckter.

Vi var bl a i den söta lilla byn Gilleleje med sin fina hamn

Naturligtvis var vi även en tur till Helsingör

På det hela var det ett par härliga dagar och vi njöt i fulla drag :-)

Lite uppdateringar

Hej vänner. Nu var det ett tag sen något hände på denna sida. Skall se om jag kan uppdatera lite.

Sist jag skrev något var vi ju på väg till Sjöbo. När vi var klara där gick vi och åt på Sjöbo Gästis. Dom har verkligen god mat på det stället, men hädanefter blir det kanske inte så ofta vi gör besök där.

Våra fina flickor väntar på att maten skall komma in

Lite "dästa" efter den goda maten

Hemma i Åhus igen tog morfar och lilla draken sin favoritrunda och vattnade. Liten måste naturligtvis göra precis som morfar och hon är så duktig så :-)

Lilla draken har också börjat klättra på allt som bara går att klättra på och hon är totalt orädd, men så är hon ju också van vid sådana här konster från pappa och storebror. När hon hängde där upp och ner så bara jublade hon av förtjusning :-)

På väg mot Sjöbo

Nu skall vi snart köra ner till Sjöbo och hämta lilla draken. Det blev inte riktigt så långt emellan som jag trodde i ett av mina tidigare inlägg :-)

Detta kan nog vara sista gången man kör till det huset. Lilla drakens mamma och pappa skall göra dom sista grejorna i huset  innan det skall hyras ut, så då får lillan vara hos mormor och morfar så länge. Håller vädret i sig tror jag vi skall ta en tur in på Kristianstadsdagarna när vi kommer hem. Vi får väl se......det är ju det som är så härligt med semester. Inga om och måsten, bara..... vi får väl se :-)

Rea på Kids

Vi har en liten bedårande affär här i vår lilla stad som heter Kids. Dom säljer olika sorters märkeskläder för barn och två gånger om året har dom rea med 50% nedsättning på nästan allt. Är man sedan "medlem" så får man gå på förhandrea kvällen innan den egentliga rean börjar. Denna gick av stapeln igår och naturligtvis var jag där, och naturligtvis gick jag lite överstyr som vanligt. Försvarar mig dock med att vi har ju bara denna lilla drake och det är vårt jobb och vår plikt  "to spoil her rotten". Det heter väl så? Ja, ja, skit samma, ni förstår vad jag menar :-) Till er som då tycker att men för tusan, säsongen är ju nästan slut, kan jag meddela att dom flesta plaggen köptes i storlek 2 år. Hon skall alltstå ha dom nästa år.

Ett av märkena som säljs där är Mini A Ture och denna säsongen har det varit en av favoriterna. Detta inköptes därifrån

En underbar kappa som jag haft ögonen på hela säsongen och turligt nog var den kvar i storlek 2 år

En kortärmad kavaj som drakmamman blev riktigt förtjust i. Den kan hon ha hela vintern också, med en långärmad tröja under

En lite tjockare kofta. Även den en av drakmammans favoriter

Slutligen denna lilla skapelse, som egentligen är en topp, men så finurlig att hon denna sommar kan ha den som klänning och nästa som topp

Från Gant inköptes en annan av mina favoriter. Denna söta lilla "tennisklänning"

En knallrosa luvtröja. Även den från Gant och drakmammans val

Denna lilla söta "lapptäcksklänning" kommer från IKKS och är en av två kreationer som är tänkt skall användas denna sommar

Även denna lilla kreation är tänkt för denna sommar och en av mina absoluta favoriter bland inköpen (tillsammans med kappan). Kommer från DKNY och tyget ger lite linnekänsla, vilket alla som känner mig vet att jag är helt tokig i :-)

Så var det slutshoppat för denna gång. Nu skall ju påpekas att jag inte skall betala riktigt allt. Drakmamman skall betala lite av det. Hon kunde inte vara med igår, så vi var inne tidigare i veckan så hon kunde välja sina favoriter :-)

Nu tror jag att jag skall förbereda mig lite för en tur till stranden. Vi var ju hemma och vilade skinnet igår, så idag kan vi nog brassa på lite igen.

Livet är härligt!!

Åhh, vad livet är så mycket lättare och härligare när den underbara solen skiner för fullt på oss, och man har semester. Skall man hitta någon liten nackdel skulle det möjligtvis vara att man blir ju såååå trött :-)

Vi har verkligen njutit av det fina vädret och tagit vara på det. Här har grillats nästan varje kväll och vi har även varit bort till B:s syster och badat en hel del i poolen. Vi hade bl a tack- och adjökväll, för nu har dom sålt och flyttat från sitt fina hus.

Först lite mat

sen lite bad

Men nu är det slut och C (alltså jag) får ta sig i kragen och ta sig ner på stranden trots sina nya volanger runt kroppen :-)
 vilket jag faktiskt också har gjort. B och jag (mest jag) har dock börjat prata om ifall inte vi skall bygga oss en pool, och det är inte helt omöjligt att nästa år har vi en. Vi får se  :-)

Våra älsklingsflickor har varit uppe hos oss en hel del i det fina vädret eftersom sambo/pappa har gjort sista vändan i Norge. Lilla draken har lärt sig hur mycket roligt man kan ha när vädret är helt underbart. Bl a behöver man ju inte ha så mycket kläder på sig och det är ju alltid skönt. Man kan även kladda en hel del med vatten och det är ju också superkul.

Hjälpa morfar med vattningen är något man måste lära sig tidigt :-)

Vi fick naturligtvis köpa en liten pool till henne, och i början var hon lite avvaktande, men sen var det bara roligt

I tisdags cyklade flickorna och jag ner till stranden en stund efter lunch. Meddetsamma vi kom ner vällde molnen in och det blev nästan kallt. Gjorde i och för sig inget för lilla draken skek som besatt så fort hon såg vattnet. Vi stannade bara ett par minuter, sen cyklade vi hem igen.

Vi gjorde ett nytt försök igår och då var B med, för han började sin semester igår. Denna gång gick det mycket bättre och hon kunde till och med doppa fötterna liiite :-) Vi hade några härliga timmar där nere, och som vanligt stannade vi naturligtvis för länge så vi är lite "småbrankade" både B och jag. Lilla draken och drakmamman var dock ordenligt insmorda.

Fika vid havet är härligt, om man inte får sand på äggamackan vill säga :-)

Att ligga ner på stranden när man har en liten drake med sig, kan man bara glömma

När allt var upptäck kunde hon till och med sitta ner korta stunder och gräva lite i sanden

Nu har flickorna åkt hem och det dröjer nog lite innan vi träffas igen, eftersom den lilla familjen skall ha en lååång ledighet tillsammans. Det kan dom vara värda, eftersom det varit rätt många uppdrag utomlands för sambo/pappa.

Själva får vi väl se vad vi hittar på. Brukar inte göra något särskilt under sommaren, bara ta dagen som den kommer. Bor man som vi har man det inte bättre någon annanstans än hemma under sommaren, vilket väl bilderna ovan visar :-)