Ljudböcker

Nu är det en hel del år sedan jag upptäckte fenomenet ljudböcker. Det var en arbetskamrat som tipsade mig om det och då var det kassettband som gällde :-)

Idag är det CD och MP3 som gäller och det finns en hel uppsjö med böcker som är inlästa. Jag lånar en hel del på biblioteket som faktiskt har flera bokhyller fulla, så det finns att välja mellan. Igår t ex när jag städade och bakade så satte jag in hörlurarna och så gick det som en dans. Ibland när det är en riktigt spännande bok så letar jag nästan efter saker att göra för jag kan inte sluta lyssna. Något som jag dock aldrig gör är att bara sitta rätt upp och ner och lyssna, jag måste göra något annat samtidigt :-)
Något som är rätt väsentligt för boken är vem som läst in den. Är det en dålig uppläsning kan det förstöra hela boken, även om sen boken i sig är jättebra. Det gäller naturligtvis även tvärtom. Det finns en massa kända skådespelare som läser in böcker och dom flesta gör det jättebra, men det allra bästa tycker jag är om författaren själv läst in den, vilket händer ibland, jag tror det har att göra med dialekt och betoning och liknande.

Så när jag som ikväll lagar en god middag, har ett glas vin bredvid mig och lurarna i öronen, då mår jag toppen. 
Min man däremot tycker inte lika mycket om ljudböcker. Han säger att jag blivit totalt asocial sedan det ofoget började :-)

men då är han lite orättvis, jag hör nämligen allt som händer utanför lurarna också. Jag blir bara lite irriterad när jag blir störd ;-)


Kommentarer
Postat av: Mamselamsen

Alltid massa ljudböcker på gång här också... helt underbart att kunna diska och ändå få i sig lite litteratur.

2009-02-07 @ 22:24:23
URL: http://mamselamsen.blogspot.com
Postat av: Drakmormor

Visst är det mamselamsen, för att inte tala om den tråkiga strykningen. Den går som en dans :-)

2009-02-08 @ 23:15:55
URL: http://sissar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0